Hoppa till huvudinnehållet

Butiker som kan få landsbygden att växa

Publicerad:
Björn Johansson
bjorn.johansson@skaraborgsbygden.se
  • ÖPPNAT. Henrik Arthursson öppnade sin obemannade butik i Otterstad på Kållandsö för en dryg månad sedan, en öppning som han inte ångrar.
    ÖPPNAT. Henrik Arthursson öppnade sin obemannade butik i Otterstad på Kållandsö för en dryg månad sedan, en öppning som han inte ångrar.
  • KORT. För att komma in i butiken så krävs det ett mobilt bank-id, åtminstone ett tag till. För snart kan Henrik erbjuda ett VIP-kort till de som saknar bank-id.
    KORT. För att komma in i butiken så krävs det ett mobilt bank-id, åtminstone ett tag till. För snart kan Henrik erbjuda ett VIP-kort till de som saknar bank-id.
  • FÖRSLAG. I förslagslådan har Henrik så här långt fått in fler än hundra förslag på artiklar som kunderna vill se i deras nya butik.
    FÖRSLAG. I förslagslådan har Henrik så här långt fått in fler än hundra förslag på artiklar som kunderna vill se i deras nya butik.
  • HANDLA. Det är faktiskt inte krångligt att handla i en obemannad butik. Väl inne så tar du en korg och scannar dina varor, som du slutligen betalar med kort eller Swish.
    HANDLA. Det är faktiskt inte krångligt att handla i en obemannad butik. Väl inne så tar du en korg och scannar dina varor, som du slutligen betalar med kort eller Swish.
  • KORVEN. Godis och snacks har förstås sin givna plats i butiken. Henrik kan också avslöja att det är en strykande åtgång på ölkorv.
    KORVEN. Godis och snacks har förstås sin givna plats i butiken. Henrik kan också avslöja att det är en strykande åtgång på ölkorv.
  • LOKALT. I butiken samsas ett bassortiment med varor som är lokalt producerade – exempelvis ägg från Fröslunda och bröd från Vischans bageri i Lidköping.
    LOKALT. I butiken samsas ett bassortiment med varor som är lokalt producerade – exempelvis ägg från Fröslunda och bröd från Vischans bageri i Lidköping.
  • IMPONERAR. Från färskt bröd till tändvätska. Bredden i den obemannade butiken är imponerande och allt som allt handlar det om cirka 1 000 olika artiklar.
    IMPONERAR. Från färskt bröd till tändvätska. Bredden i den obemannade butiken är imponerande och allt som allt handlar det om cirka 1 000 olika artiklar.
  • ÄNDRINGAR. Henrik lägger mycket tid i sin butik. Men en hel del jobb går faktiskt att göra hemifrån med hjälp av digital teknik, som exempelvis prisändringar.
    ÄNDRINGAR. Henrik lägger mycket tid i sin butik. Men en hel del jobb går faktiskt att göra hemifrån med hjälp av digital teknik, som exempelvis prisändringar.
  • ENKELT. Konceptet som Henrik fastnade för går under namnet 24 sju. – Det är ett koncept som känns enkelt både för mig som driver butiken och för mina kunder, konstaterar han.
    ENKELT. Konceptet som Henrik fastnade för går under namnet 24 sju. – Det är ett koncept som känns enkelt både för mig som driver butiken och för mina kunder, konstaterar han.

Med hjälp av obemannade butiker kan handeln på landsbygden få sin välbehövliga revansch.

– Ja, det är lite känslan av lanthandel, säger Henrik Arthursson som öppnat sin butik i Otterstad på Kållandsö.

Lanthandeln var en gång i tiden en självklarhet när det kom till att utveckla landsbygden. Med sitt breda sortiment blomstrade verksamheten och i slutet av 1800-talet fanns det drygt 4 000 lanthandlare i Sverige.

Men säg den lycka som varar för evigt. När allt fler lämnade landet till förmån för ett liv i staden, så var det mer eller mindre kört för handlarna och deras affärer.

I Skaraborg hittar vi i dag en knapp handfull butiker som kan kallas för lanthandel.

Känsla av lanthandel

Nu verkar det dock som att lanthandeln håller på att få sin revansch – i form av obemannade butiker. En av dessa hittar vi i Otterstad på Kållandsö.

– Ja, det är lite känslan av lanthandel, säger Henrik Arthursson som haft öppet sin butik i en dryg månad.

– Den 10 april var det premiär och det känns jätteroligt, framförallt efter den uppskattning som jag fått från de boende här.

Mycket på gång

På marknaden finns det olika koncept men i Otterstad är det 24 sju som gäller, vilket har grundats av Joakim Assarsson – kanske mer känd som Jecko i Jecko och Jessie.

– Jag känner Joakim och brinner för utveckling av landsbygden. Nu har jag tagit tjänstledigt från mitt bankjobb för att göra det här istället, säger Henrik och fortsätter:

– Butiken i Filsbäck var först. Nu är en butik i Vartofta snart klar och därefter är det på gång i Eggby, Främmestad och ytterligare ett femtontal platser.

Få bygden att växa

Han vill även lyfta fram att det finns utrymme för fler att hänga på och öppna sin egen butik – att bli så kallad franchisetagare.

Och det kan lika gärna vara en idrottsförening eller varför inte en bygdegårdsförening som driver butiken med hjälp av ideella krafter och som då kan få hela bygden att växa.

– Själv lägger jag mycket tid i min egen butik, men hjälper Joakim också. Om någon är intresserad så är det bara att kontakta oss, förklarar Henrik.

En enkel hantering

Att få människor att handla i en obemannad butik ställer förstås vissa krav och att det är så enkelt som möjligt.

– Du loggar in i butiken med mobilt bank-id. Väl inne så tar du en korg och scannar dina varor, som du slutligen betalar med kort eller Swish.

Tanken är också att hanteringen ska bli ännu enklare inom en ganska snar framtid.

– Vi har ett VIP-kort till dem som inte har något bank-id och funderar på en egen app.

Hålla bra priser

När det kommer till kraven så är det naturligtvis viktigt att kunderna kan hitta vad de vill ha – till ett rimligt pris. I Henriks 24 sju-butik finns det mellan 800 och 1 000 olika artiklar, där ett bassortiment samsas med varor som är lokalt producerade.

– Joakim har knutit till sig många leverantörer och därför kan vi hålla bra priser. I en förslagslåda har jag också redan fått närmare 100 förslag på artiklar som mina kunder vill se i butiken, avslutar en nöjd Henrik.

Artikeltaggar

Lidköpings kommun

Så här jobbar SKB med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.