Hoppa till huvudinnehållet

Ny certifiering för transportutbildningar

Publicerad:
Reporter Lovisa Wennerholm Zimonyi
Lovisa Wennerholm Zimonyi
lovisa@skaraborgsbygden.se
Från och med årsskiftet kan gymnasiala transportutbildningar bli certifierade. Det är TYA, Transportfackens Yrkes- och Arbetsmiljönämnd, som har tagit fram certifieringen. Syftet är att kvalitetssäkra utbildningarna.
Från och med årsskiftet kan gymnasiala transportutbildningar bli certifierade. Det är TYA, Transportfackens Yrkes- och Arbetsmiljönämnd, som har tagit fram certifieringen. Syftet är att kvalitetssäkra utbildningarna. Foto: PinkBadger

Snart kan transportutbildningar på gymnasieskolor ansöka om att bli certifierade. Det är TYA, Transportfackens Yrkes- och Arbetsmiljönämnd, som i samverkan med Transportföretagen och Svenska Transportarbetarförbundet har tagit fram en ny certifiering, som ska bli en kvalitetsstämpel i transportbranschen.

– Certifieringen innebär att samarbetet mellan branschen och skolorna fördjupas mot hur vi jobbar idag. Vi öppnar ett forum där vi diskuterar hur man kan skapa kvalité på programmen i skolan, så att eleverna blir mer anställningsbara när de kommer ut på arbetsmarknaden, säger Lena Törnstrand, projektledare.

För att en gymnasieskolas transportutbildning ska bli certifierad måste vissa krav uppfyllas.

– Det är kriterier som har mätbara mål, till exempel som att komma upp i ett visst antal elever som tar C-körkort eller elever som tar examen. Sedan tittar vi också på andra värden, som hur skolorna jobbar med arbetsmiljöfrågor och hur de kompetensutvecklar lärare.

”Skapar förutsättningar”

Certifieringen, som går att söka från och med årsskiftet och som går under namnet Certifierad Gymnasial Transportutbildning, blir ett sätt att höja kompetensen hos lärare, menar Lena Törnstrand.

– I forumet har branschen med sig kompetens om vad utbildningar ska fokusera på för att elever ska bli mer anställningsbara, säger hon och pekar på att det är lättare för skolorna att få ekonomiska medel när politiker är involverade:

– Vi får större möjlighet att utveckla skolorna. De kan få mer medel för att köpa till exempel lastbilar. Det skapar förutsättningar på många plan.

Tar ett år

Enligt Lena Törstrand är det svårt att säga hur många skolor som kommer att söka certifieringen.

– Om man tittar på liknande koncept i andra branscher, brukar det ligga på cirka 30 procent. Det här är ett nytt koncept, det tar omkring ett år från att skolan visar intresse till att de kan bli certifierad. Jag hoppas att skolorna ser det som ett attraktivt erbjudande för att utveckla sin utbildning, säger hon.

Lena Törnstrand, projektledare på TYA, menar att certifieringen kommer att skapa bättre förutsättningar för gymnasieskolor.
Lena Törnstrand, projektledare på TYA, menar att certifieringen kommer att skapa bättre förutsättningar för gymnasieskolor. Foto: Liza Simonsson

Lena Törnstrand påpekar att utvecklingen i transportbranschen går snabbt, bland annat med elektrifiering. Hon menar att det gör kvalitetssäkring angelägen.

– Det är avgörande. För att kunna ha en modern utbildning där elever går ut gymnasiet och är anställningsbara, då måste man ha erfarenhet av moderna lastbilar, som elektrifierade lastbilar. Om elever går en utbildning måste de möta de verktyg och maskiner som används i arbetslivet, då kan inte skolans utrustning vara för gammal, säger hon.

”Ha koll på kvalitén”

Ida Isgren, lärare och programansvarig för Fordons- och transportprogrammet på Olinsgymnasiet i Tibro, ställer sig positiv mot den nya certifieringen.

– Det är klart att det är bra att ha koll på att utbildningar håller kvalité och är samma över hela landet.

Kriterierna som krävs för att en skola ska bli certifierad handlar bland annat om stärkt anställningsbarhet och säker och stimulerande lärmiljö.

– Det är mål som varje seriös skola borde sträva mot. Det är bra att ha en form av certifiering, att tydligt visa för elever och branschen att skolorna uppfyller de kriterierna, tycker Ida Isgren.

Inte aktuellt

Samtidigt menar Ida Isgren att certifieringen måste få tyngd inom branschen.

– Frågan är om det blir tillräckligt stor, om det blir tillräckligt välkänt. Det är viktigt att gå ut med vad certifieringen innebär, så att det kan bli ett konkurrensmedel.

I nuläget är det inte aktuellt för Olinsgymnasiet i Tibro att söka certifieringen då skolan är nystartad och är inne på sitt första läsår. Den första årskullen på Fordons- och transportutbildningen består av 19 elever, som väljer inriktning under det andra året på gymnasiet.

Anders Pallin är programmentor för Fordons- och transportprogrammet på Gymnasium Skövde Kavelbro. Han tror att certifieringen innebär både en kvalitetssäkring och en kvalitetshöjning för transportprogrammen.

Anders Pallin, programmentor för Fordons- och transportprogrammet på Gymnasium Skövde Kavelbro, tror att certifieringen innebär både en kvalitetssäkring och en kvalitetshöjning för transportprogrammen.
Anders Pallin, programmentor för Fordons- och transportprogrammet på Gymnasium Skövde Kavelbro, tror att certifieringen innebär både en kvalitetssäkring och en kvalitetshöjning för transportprogrammen.

– Det blir en ny standard för alla elever. Framför allt får alla skolor en gemensam standard, ”det här ska vi uppnå,” säger han.

”Tanken är god”

Jonas Wåhlberg, rektor på Gymnasium Skövde Kavelbro och ansvarig för de treåriga yrkesprogrammen på skolan, berättar att han inte vet så mycket om vad certifieringen innebär ännu.

– Det finns ju liknande plattformar inom flera andra sektorer, så jag tror att tanken är god. Sen vet jag inte hur det är tänkt att se ut, säger han.

Jonas Wåhlberg, rektor på Gymnasium Skövde Kavelbro, tror att gymnasieskolan kommer att söka certifieringen.
Jonas Wåhlberg, rektor på Gymnasium Skövde Kavelbro, tror att gymnasieskolan kommer att söka certifieringen. Foto: Skövde kommun

Han tror att certifieringen kan skapa tydliga strukturer för hur skolorna jobbar och samarbetar. Samtidigt menar han att det finns andra sätt att göra det på.

– Det är ju ett perspektiv. Det kan säkert göras på många olika sätt, det måste inte vara i den här formen, säger han.

I nuläget tror han att skolan kommer att söka certifieringen.

– Vi kommer absolut vara intresserade av att vara med och börja det här. Sedan får vi se vad innehållet är och vad det kräver av oss, men jag tror att det är rimligt och bra.

Artikeltaggar

GymnasieskolanGymnasium SkövdeOlinsgymnasietSkola och utbildningSkolorSkövdeTibroTransportTYAUtbildning

Så här jobbar SKB med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.