Hoppa till huvudinnehållet

Grönt ljus för 34,5 meter långa lastbilar – ska minska utsläppen

Publicerad:
Reporter Skaraborgsbygden
Skaraborgsbygden
redaktion@skaraborgsbygden.se
Två olika fordonskombinationer är godkända. Nu startar Transportstyrelsen en ny fas i föreskriftsarbetet för att kunna godkänna ytterligare kombinationer. Foto: Trafikverket
Två olika fordonskombinationer är godkända. Nu startar Transportstyrelsen en ny fas i föreskriftsarbetet för att kunna godkänna ytterligare kombinationer. Foto: Trafikverket

I dag, den 1 december, öppnar Trafikverket ett vägnät för 34,5 meter långa lastbilar – vilket väntas leda till effektivare transporter och minskad klimatpåverkan.

– Fördelarna med de längre lastbilarna är att det krävs färre lastbilar för att transportera samma mängd gods. Enligt våra beräkningar innebär detta att vi kan minska utsläppen från den tunga lastbilstrafiken med mellan 4 och 6 procent, säger Sandra Nordahl enhetschef på Trafikverket, i ett pressmeddelande.

Och hon fortsätter:

– Förändringen kommer också att medföra att logistikprocessen kan göras mer effektiv och att transportkostnaden minskar, vilket stärker näringslivets konkurrenskraft.

Vägar öppnas upp

Aktuellt vägnät består av ett huvudvägnät på cirka 450 mil väg och cirka 140 mil statliga anslutningsvägar som identifierats i samråd och dialog med de 160 kommuner som på något sätt berörs av det utpekade vägnätet. Totalt handlar det om cirka 590 mil statliga vägar som öppnas nu.

Längre lastbilar innebär längre omkörningssträcka, men det har gjorts noggranna omkörningsstudier där man sett på hur mycket längre tid det tar att köra om längre fordon. Här har det visat sig att skillnaden är inte så stor. Med andra ord skulle det inte finnas någon generell ökad trafiksäkerhetsrisk kopplat till att fordonen blir nästan tio meter längre. Istället pekar studierna på att färre lastbilar i vägtrafiken innebär färre olyckor.

Ytterligare kombinationer

Alla lastbilar som är längre 25,25 meter är försedda med skylt fram och bak på fordonet. Därmed kan trafikanterna förbereda sin eventuella omkörning.

Transportstyrelsen har tagit fram de tekniska föreskrifterna för de längre lastbilarna. Det handlar om att säkerställa trafiksäkerheten och att fordonen ska fungera på det utpekade vägnätet.

– Nu är den första etappen klar i vårt arbete. Två olika fordonskombinationer är godkända. Nu startar Transportstyrelsen en ny fas i föreskriftsarbetet för att kunna godkänna ytterligare kombinationer, säger Omar Bagdadi, utredare vid Transportstyrelsen.

Även i Finland

Det var efter en ändring i trafikförordningen som möjligheten öppnade sig att tillåta långa lastbilar på det svenska vägnätet.

Sverige är därmed en föregångare och det är bara ett annat land, Finland, i Europa som hittills tillåtit de långa lastbilarna.

Men längre lastbilar är ingen nyhet för oss i Skaraborg. Sedan 2015 använder sig Jula Logistics av fordon som mäter 32 meter för sina transporter mellan Marjarp i Falköping och företagets centrallager i Skara. Om även dessa lastbilar kommer att förlängas återstår att se.

Artikeltaggar

FalköpingFinlandFordonJulaLastbilarTrafikTrafikverketTransportTransportstyrelsenUtsläpp

Så här jobbar SKB med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.