Hoppa till huvudinnehållet

Fyra av tio elever når inte gymnasieexamen

Publicerad:
Reporter Lovisa Wennerholm Zimonyi
Lovisa Wennerholm Zimonyi
lovisa@skaraborgsbygden.se
Skara och Töreboda är de kommuner i Skaraborg där flest elever inte får en gymnasieexamen efter tre år. Det visar ny statistik från Skolverket som fackförbundet Sveriges Lärare har bearbetat.
Skara och Töreboda är de kommuner i Skaraborg där flest elever inte får en gymnasieexamen efter tre år. Det visar ny statistik från Skolverket som fackförbundet Sveriges Lärare har bearbetat. Foto: skynesher

I Skara och Töreboda får fyra av tio gymnasieelever inte någon examen efter tre gymnasieår. Det visar ny statistik från Skolverket som fackförbundet Sveriges Lärare har bearbetat.

Skara och Töreboda är de kommuner i Skaraborg som har högst andel gymnasieelever utan examen – det ligger på 42 respektive 41 procent.

Mari Velander, ordförande i Sveriges Lärare Skara och lärare på en lågstadieskola i kommunen, tycker att situationen är fruktansvärd.

– Skara är en av de kommuner i landet som satsar minst pengar per elev. Resultatet visar det nu, att vi inte kan ge barnen det de behöver, säger hon.

”Klart det får effekt”

Hon menar att det handlar om resurser.

– Skara har fått 30 miljoner kronor mindre under åren än jämförbara kommuner i Sverige, klart att det får effekt och att det drabbar eleverna, säger hon och fortsätter:

– Undersökningen är ett bevis på att Skara inte klarar av det här. Lärarna gör ett fantastiskt jobb, men har man inte tillräckligt många lärare klarar skolorna inte det ändå.

Mari Velander menar att både kommunerna och staten måste ta mer ansvar.

– Det är våra skattepengar som politikerna fördelar. Ansvaret för skolorna ligger på kommunerna, som får bidrag av staten. Staten måste ta ett större ansvar för utbildningen i kommunerna, säger hon och fortsätter:

– Det är grundorsaken, med resurser kan man driva olika gymnasieprogram och köpa läromedel.

Mari Velander, ordförande i Sveriges Lärare Skara, beskriver situationen som fruktansvärd.
Mari Velander, ordförande i Sveriges Lärare Skara, beskriver situationen som fruktansvärd. Foto: Privat

Vill förändra budgeten

Mari Velander hävdar att det handlar om vad kommunen lägger pengar på i sin budget.

– Vi från Sveriges Lärare uppvaktar politikerna varje år och försöker påtala det, att de måste ändra sin fördelning i budgeten, annars behöver de säga att de inte klarar det. Vi har en skollag som vi inte klarar.

Mari Velander känner trots fördelningen i budgeten att de får gehör från politikerna.

– Vi har sluppit effektiviseringskrav på utbildningsnämnden, vi får den budget som vi blir tilldelad.

För de elever som inte får en gymnasieexamen blir det ett hinder i livet.

– Det hindrar deras utveckling, de kommer ut ett år senare. De får göra ett fjärde år, konstaterar Mari Velander.

Hon påpekar också att Introduktionsprogrammet, för de som inte har fått godkänt i grundskoleämnen, är ett av Sveriges största gymnasieprogram.

– Det handlar om att man har satsat för lite på skolan. Det är ett kvitto på hur vi har det i vårt land men även i Skara, säger hon.

Börjar redan i högstadiet

Johan Berg är vice ordförande i Sveriges Lärare Töreboda. Han menar att statistiken har att göra med att elever inte blir godkända i högstadiet.

– Det är ett stort tapp där med. Det blir då svårt att klara gymnasiet, om man kommer in, säger han och fortsätter:

– Alla blir förlorare i en sådan situation, både eleven och samhället om vi inte får ut elever på arbetsmarknaden, vi behöver verkligen få ut dem i jobb.

Johan Berg är vice ordförande i Sveriges Lärare Töreboda och menar att åtgärder måste sättas in tidigt, helst i låg- och mellanstadiet.
Johan Berg är vice ordförande i Sveriges Lärare Töreboda och menar att åtgärder måste sättas in tidigt, helst i låg- och mellanstadiet. Foto: Privat

Negativt för eleverna

Det får även stora konsekvenser för eleverna.

– Jag kan tänka mig att det blir ett personligt misslyckande för eleverna. Det kan sätta sig på självförtroendet och möjligheten att skaffa jobb och kunna försörja sig. De kan inte heller välja fritt vad de vill bli om de inte når upp till kraven, säger han.

Johan Berg, som är lärare på en lågstadie- och mellanstadieskola i Töreboda, menar att det inte går att lägga allt ansvar på högstadieskolor. Arbetet måste börja tidigt, helst i låg- och mellanstadiet.

– Det handlar om ett helhetsgrepp tror jag, inte att lägga in åtgärder i det sista. Lärare är en av de viktigaste resurser som finns i skolan, de måste få förutsättningar och tid till att anpassa och ge stöd till eleverna.

Skövde bäst i Skaraborg

Skövde har den bästa placeringen på listan – där är det två av tio elever som inte tar gymnasieexamen. Annica Henrysson, avdelningschef gymnasiet vid Skövde kommun, berättar att Skövde har legat i topp på listan i flera år.

– Konkret tror jag att det är för att vi har hög lärarbehörighet inom de kommunala gymnasieskolorna, friskolorna vet jag inget om. Klart att det påverkar, det är jag övertygad om.

Annica Henrysson, avdelningschef gymnasiet vid Skövde kommun, tror att Skövde har en bra placering på listan tack vare hög lärarbehörighet.
Annica Henrysson, avdelningschef gymnasiet vid Skövde kommun, tror att Skövde har en bra placering på listan tack vare hög lärarbehörighet. Foto: Mattias Nilsson/Skövde kommun

Hon ser ett högt söktryck till Skövdes gymnasieskolor som positivt.

– Vi har en mer kontinuerlig organisation, vi behöver inte organisera om oss lika mycket som i andra kommuner, säger Annica Henrysson och pekar även på elevhälsans arbete och riktade insatser som viktiga delar.

– Det tror jag också fått effekt, vi har fått upp matteresultaten. Det är fortfarande ojämnt mellan programmen, vi behöver titta ännu mer på resultatet.

Lista

Här är det flest som inte når examen i Skaraborg

Kommun – Andel utan examen efter tre år

Skara 42 %

Töreboda 41 %

Falköping 39 %

Tidaholm 36 %

Lidköping 28 %

Vara 26 %

Mariestad 23 %

Skövde 22 %

Kommuner med färre än tio gymnasieelever i årskursen och kommuner som saknar gymnasieskola saknas i tabellen.

Listan bygger på statistik från Skolverket vid utgången av läsåret 2022/23.

Källa: Sveriges Lärare

Artikeltaggar

BudgetarExamenGymnasieskolanLärareSkaraSkola och utbildningSkolorSkolverketSkövdeSveriges LärareTöreboda

Så här jobbar SKB med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.