Hoppa till huvudinnehållet

Inga skärpta krav på vinterdäck – för tunga fordon

Publicerad:
Reporter Skaraborgsbygden
Skaraborgsbygden
redaktion@skaraborgsbygden.se
Hela 98 procent av lastbilarna uppfyller kraven på vinterdäck. Det visar polisen och Transportstyrelsen undersökningar som genomförs vart tredje år.
Hela 98 procent av lastbilarna uppfyller kraven på vinterdäck. Det visar polisen och Transportstyrelsen undersökningar som genomförs vart tredje år.

Det finns inga skäl att skärpa kraven på vinterdäck och däckutrustning ytterligare för tunga fordon, enligt en utredning som Transportstyrelsen nu är klar med.

– Vi har undersökt behovet av skärpta krav på vinterdäck för tunga fordon utifrån ett trafiksäkerhets- och framkomlighetsperspektiv och det regelverk vi har är tillräckligt, säger Omar Bagdadi, utredare vid Transportstyreslen.

I februari 2022 fick Transportstyrelsen tillsammans med Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI, i uppdrag av regeringen att analysera om dagens krav på vinterdäck för tunga fordon är tillräckliga, eller om det behövs nya skärpta krav. Det man också tittat närmare på är hur branschen lever upp till gällande krav på vinterdäck, om vinterdäcksperioden behöver förlängas och hur den regelskärpning som genomfördes 2019 har fungerat.

Vinterdäck på plats

Hela 98 procent av lastbilarna uppfyller kraven på vinterdäck. Det visar polisen och Transportstyrelsen undersökningar som genomförs vart tredje år: 2015, 2019 och 2023. Studier visar också att redan i dag sker däckbyte innan vintern kommer, och analyser visar inte heller på någon skillnad i antal olyckor i halt väglag under november jämfört med övriga vintermånader.

Utvärderingen av regeländring från 2019 visar att skärpningen av reglerna för vinterdäck i praktiken inte innebar någon större förändring. De nya kraven bestod i att alla hjulaxlar på tunga fordon ska vara försedda med vinterdäck och inte endast drivaxeln, som det har varit krav på sedan 2013. Resultatet från analyserna pekar nämligen på att däck avsedda för vinterväglag användes i mycket stor omfattning även innan regelförändringen infördes.

Viktigt för säkerheten

Transportstyrelsen samlade bedömning är att det saknas skäl att skärpa kraven på vinterdäck och däckutrustning för tunga fordon, samt att det saknas skäl för att tidigarelägga vinterdäcksperioden på hösten. De krav som finns är tillräckliga.

– Självklart har däcken betydelse för trafiksäkerheten. Däck som inte är anpassade för vinterväglag kan givetvis få stor betydelse, men när däcken generellt sett är bra så är det andra faktorer som får mycket större betydelse för att en olycka ska ske. När en olycka sker så har det oftast brustit på ett eller flera ställen i en lång händelsekedja där många faktorer spelar in. Det kan till exempel orsakats av en annan trafikant eller dålig hastighetsanpassning av en förare, avslutar Omar Bagdadi.

Artikeltaggar

FordonLastbilarStatens väg- och transportforskningsinstitutTrafikTransportstyrelsenVTIVäglag

Så här jobbar SKB med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.