Hoppa till huvudinnehållet

Lämnade skärgårdsidyll för företagande i Larv

Publicerad:
Marita Wass
marita.wass@skaraborgsbygden.se
Daniel och Maria Johansson flyttade 120 mil söderut för att förverkliga sin dröm. För fem år sedan startade de företaget Fröbanken som tillsammans med sin personal flyttat verksamheten till Svenska kyrkans tidigare lokaler i Larv i Vara kommun.
Daniel och Maria Johansson flyttade 120 mil söderut för att förverkliga sin dröm. För fem år sedan startade de företaget Fröbanken som tillsammans med sin personal flyttat verksamheten till Svenska kyrkans tidigare lokaler i Larv i Vara kommun. Foto: Marita Wass

Daniel och Maria Johansson lämnade idyllen i Luleå skärgård, vännerna och familjen för att bosätta sig i Skaraborg.

Nu driver paret ett företag i Larv där de säljer fröer till hängivna odlare främst i Sverige men också i Finland och Norge.

Allt började med ett stort odlarintresse och en kort norrbottnisk odlingssäsong.

Maria och Daniel Johansson tyckte att den korta säsongen hemma i Luleå skärgård inte räckte till för det odlande de ville ägna sig åt.

De började söka efter en ny plats att bo och verka. Sökandet förde dem till Ballstorp, mellan Floby och Larv, mitt i den skaraborgska myllan.

– Vi hade kanske åkt igenom Skaraborg någon gång tidigare, på vägen ner till Göteborg, men det var allt, avslöjar Daniel.

På gården Vedebacken i Ballstorp i Vara kommun hittade de det de sökt efter.

Flyttlasset gick, 120 mil söderut och nu hade paret fyra hektar mark att förfoga över. Odlingar på friland tar upp ett av dem och marken har även gett plats åt ett växthus på 180 kvadratmeter.

Familjen, som idag utökats med tre barn, trivdes snart bra.

– Allt är så centralt här, det är nära till det mesta, säger Maria, van vid norrbottniska avstånd.

Mandelmann-effekten

Intresset för att odla egna grönsaker växte under pandemin och håller i sig i dyrtider.
Intresset för att odla egna grönsaker växte under pandemin och håller i sig i dyrtider. Foto: Skaraborgsbygden

Det egna odlandet resulterade i att de ofta fick fröer över. Redan när de bodde i Norrbotten delade de med sig av fröerna till släkt och vänner. Resten såldes, exempelvis på säljsajten Tradera.

– Det var då som vi förstod hur stort intresset för odling är, säger Maria.

Efterfrågan ökade sakta men säkert och de egna fröerna kompletterades med fröer som köptes in.

Företaget Fröbanken tog sina första steg 2018, fortfarande som fritidssyssla till de ordinarie arbetena. Företaget flyttade ut från bostadshuset, in i en lokal på 160 kvadratmeter, som paret själva byggde för ändamålet, ett stenkast från boningshuset.

En februarinatt två år senare hände något oväntat.

Över en natt fick de 200 beställningar på jordgubbsmajs.

– Först förstod vi inte varför alla plötsligt ville ha fröer till jordgubbsmajs, säger Daniel och berättar att Fröbanken då var det enda företaget i landet som hade just de fröerna.

Svaret till den plötsliga efterfrågan fanns i tv-programmet Mandelmanns gård där Marie och Gustav Mandelmann skördat just jordgubbsmajs.

– Efter det försökte vi ha koll på vad Mandelmanns ägnade sig åt, fortsätter han med ett skratt.

Köpte församlingshemmet

För ett blommande Sverige. Emma Lundgren fyller påsarna med rätt antal frön innan de skickas till butiker över hela landet och till Finland.
För ett blommande Sverige. Emma Lundgren fyller påsarna med rätt antal frön innan de skickas till butiker över hela landet och till Finland. Foto: Marita Wass

När hela samhället lamslogs av pandemin i början av 2020 fick odlandet ett rejält uppsving.

Efterfrågan på fröer ökade.

De 160 kvadratmetrarna började bli trångbodda. Jakten på nya lokaler startade. Så småningom hittade de perfekta lokaler i Larv, i den fastighet där Svenska kyrkan tidigare haft både församlingshem och förskola.

Nu har de precis bott in i sig i lokalerna som omfattar närmare 700 kvadratmeter.

Försäljningen av fröerna tar all tid och idag arbetar de båda heltid med företaget.

– Det var en dröm att någon av oss skulle kunna leva på företaget på heltid, säger Daniel, lite konfunderad över att de redan efter fem år kan göra det båda två samtidigt som de har flera anställda. Idag är det åtta personer som arbetar på företaget under högsäsong.

Lågkonjunkturen har gynnat försäljningen.

– Många tycker helt enkelt att tomater, paprika och sallad är för dyrt att köpa i butiken, de odlar själva, säger Maria.

Utbudet av fröer har vuxit kontinuerligt. Här finns allt från de gamla svenska kultursorterna, fröerna tar de själva fram till fröer till kryddor, örter, grönsaker, frukt, bär och blommor.

– Många av fröerna köper vi in från kooperativ i Österrike och Tyskland, förklarar Maria.

Eftersom de vill kontrollera att fröerna fungerar och håller vad de lovar, provodlar de i stort sett allt, till blommor, örter och grönsaker.

– Ett år odlade vi 400 olika sorter tomater, berättar Maria.

Odlandet är trendkänsligt, nyheter får ofta stort genomslag. Annat är traditionellt, mycket åter kommer år efter år.

– Den hetaste chilin som finns, eller åtminstone den starkaste vi har, är det många som frågar efter, säger Maria med ett skratt.

Miljötänkandet finns med

Det är många moment som ska klaras av innan de önskade fröerna skickas ut till kunderna. Christina Wallander klistrar etiketter på fröpåsar.
Det är många moment som ska klaras av innan de önskade fröerna skickas ut till kunderna. Christina Wallander klistrar etiketter på fröpåsar. Foto: Marita Wass

Miljötänkandet går som en röd tråd genom verksamheten. Många av fröerna är från ekologiska odlingar, förpackningarna är små och komposterbara, tillverkade i oblekt papper.

Fröpåsarna som säljs av återförsäljare pryds av illustrationer av Emma Jansson. Varje fröpåse har en unik illustration på framsidan och odlingsråd på baksidan.

Förpackningarna som skickas ut till kunderna är lite mindre.

– Mindre förpackningar kräver mindre emballage och det tar mindre plats vid leverans, förklarar Daniel.

Vid sidan av web-shopen som ständigt är öppen har Fröbanken dessutom ett växande antal återförsäljare, i Sverige och Finland.

– Vi har också haft förfrågningar från Italien och Spanien, berättar Maria.

Påsar som konstverk. Emma Jansson har illustrerat påsarna som går ut till webbkunderna.
Påsar som konstverk. Emma Jansson har illustrerat påsarna som går ut till webbkunderna. Foto: Marita Wass

En person i Dubai hörde en dag av sig och ville köpa ett ton solrosfröer. Någon affär blev det dock inte, frakten och lagstiftningen kring export av frö blev en allt för svår nöt att knäcka.

Arbetet sker hantverksmässigt.

– Det finns sorteringsmaskiner som skulle kunna ta över arbetsuppgifterna. Men vi föredrar det så här, att göra allt för hand, påpekar Daniel.

Daniel och Maria snickrar givetvis ihop de större ställningarna, de i trä, som återförsäljarna får med fröerna.

– Har vi möjlighet åker vi gärna ut med dem till återförsäljarna. Det personliga mötet ger mycket, framhåller Daniel.

Tidig högsäsong

Josefin Thelander kontrollerar att det är rätt antal frösäckar som anlänt.
Josefin Thelander kontrollerar att det är rätt antal frösäckar som anlänt. Foto: Marita Wass

Så här års har de som mest att göra. Kunderna planerar vad de ska så senare i vår och kunna njuta av i sommar då Fröbanken får sin lågsäsong.

Trots att de numera kan stänga dörren till jobbet när det vankas helg och lediga dagar följer jobbet allt som oftast med.

– När familjen tittar på film viker vi fröpåsar samtidigt, berättar Daniel som själv växte upp i ett småföretagarhem.

– Mina föräldrar var störst i Sverige på julgodis och där fick vi hjälpa till, säger han som under uppväxten gjort mer knäck än vad de flesta hinner med under ett helt liv.

Makarna Johansson ångrar inte flytten och tycker att det går bra att driva ett företag från den skaraborgska landsbygden, trots att det innebär att de måste betala mer för att få sina paket hämtade.

– Det är tokeri, att man ska bli straffad för att driva företag på landsbygden, tycker Daniel.

Artikeltaggar

Daniel JohanssonFastigheterFinlandGrönsakerMaria JohanssonMat och dryckMänskligtOdlingSkaraborgSvenska kyrkanTraderaTyskland

Så här jobbar SKB med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.