I slutet av februari påbörjas bygget av E20 norr om Vilankorsningen i Skara.
Den sträcka som nu påbörjas är första etappen mellan Skara till nuvarande motorväg vid Ledsjö. Etappen är mellan Skara och Dalaån och innebär att cirka sju kilometer av E20 ska byggas ut till mötesfri landsväg.
På en del av sträckan breddas den befintliga vägen till fyra körfält, två i vardera riktningen, och på en del blir det 1+1-väg med mitträcke.
Idag är den aktuella vägsträckan en ej mötesseparerad landsväg, cirka 12-13 meter bred, med en högsta tillåten hastighet på 80 kilometer per timme.
Korsningarna med de allmänna vägarna ska byggas om till planskilda korsningar. Enskilda vägar ska byggas om för att göra det möjligt att stänga ett stort antal mindre anslutningar. Efter ombyggnaden ska det inte finnas några korsningar kvar i plan och sträckan kommer att få föreslagen hastighet 100 kilometer per timme.
En större passage för djur skapas också på sträckan, där E20 passerar Skaraberg. Det minskar den barriäreffekt som uppstår av att hela sträckan förses med viltstängsel.
Trafikpåverkan under byggtid handlar framför allt om sänkt hastighet på delar av sträckan. Där nya broar och vägrör/trummor byggs kommer trafiken att ledas om på en tillfällig slinga bredvid schakten. Under korta perioder kan det bli aktuellt med trafik bara i ett körfält, men det normala kommer att vara två körfält med reducerad hastighet.