Det är en olycklig felprioritering av Ulrika Gartman Blom (M), Lidköpings nyvalda ordförande i kommunstyrelsen, att välja bort tungt uppdrag som vice ordförande i Skaraborgs kommunalförbund.
Vi som var med minns striderna under 70-, 80- och 90-talet mellan Lidköping och Skövde kommuner. Det var en tid när samverkan i Skaraborg inte var prioriterat, än mindre mellan rivalerna Skövde och Lidköping. Under dessa årtionden tappade Skaraborg i konkurrenskraft. Standardskillnaden på Europavägarna E20 och E4 är ett av de mest talande exemplen på det.
2007 ombildades det tidigare Kommunförbundet Skaraborg till Kommunalförbundet Skaraborg. Det innebar att kommunerna i Skaraborg gick från ett informellt samarbete, där inte ens alla kommuner fanns representerade i styrelsen till ett kommunalförbund där samtliga 15 kommuners kommunstyrelseordföranden tillsammans med oppositionsråd utgör styrelse. Ordförande och de tre vice ordförandena utgör presidium vars roll är att bereda ärenden till styrelsen och företräda Skaraborg i möten och kontakter med region, regering och myndigheter. En stor och viktig roll för presidiet är att sitta i Västra Götalandsregionens beredning för hållbar utveckling (BHU) där bland annat infrastrukturprioriteringar och tillväxtfrågor hanteras tillsammans med andra samverkansfrågor.
Sedan 2007 är Skövde ordförande i Kommunalförbundet Skaraborg och det har sedan dess varit en rådande praxis att Lidköping haft en vice ordförande post. Förändringen 2007 innebar att Skövde och Lidköping tillsammans fick börja bereda och hantera viktiga tillväxtfrågor för Skaraborg. Initialt var det lite trevande, men under åren 2011 - 2022 tog samarbetet under Katarina Jonsson ordentlig fart, inledningsvis med Kjell Hedvall och sedan Jonas Sundström, båda Lidköping, som vice ordföranden. För trion Jonsson, Hedvall och Sundström har det inte funnits några tvivel att agera för Skaraborgs bästa, ibland före den egna kommunens vinning och det har gagnat utvecklingen i hela Skaraborg.
Utan denna samverkan hade en utbyggnad av E20 inte kommit till stånd. Ett beslut som krävde att Skaraborgs 15 kommuner stod enade och gemensamt bidrog med medfinansiering. Samsynen i Skaraborg har varit nödvändig även för andra viktiga infrastrukturinvesteringar som förbifart Lidköping, de beslutade vägprojekten Axvall-Varnhem och Skövde-Igelstorp. Det har också gällt tillväxtfrågor och inte minst frågor kring Högskolan i Skövde och Skövde Science Parks utveckling. Utan enighet och samverkan i Skaraborg hade resurserna hamnat någon annanstans.
Flera för Skaraborg avgörande frågor ska hanteras under innevarande mandatperiod. Exempel på det är Vänersjöfartens framtid som är beroende av om- och utbyggnad av slussarna i Trollhättan, kompetensförsörjning och etablering av batterifabrik i Mariestad, Kinnekullebanans framtid och målsättningen att Skaraborg ska växa med 30000 invånare till 2030. Att Ulrika Gartman Blom (M) lämnar walkover till det så viktiga uppdraget som vice ordförande i Skaraborgs kommunalförbund är obegripligt. Skaraborg riskerar att bli förlorare om inte de två största kommunerna agerar tillsammans, största förlorarna på walkover är företag och skattebetalare i Lidköping.