Hoppa till huvudinnehållet

Världsläget styr även modet

Publicerad:
  • UTTRYCK. Modet styr oss på olika sätt och kan vara ett uttryck för tidsanda, personlighet, identitet - eller för att visa den ställning vi har i samhället. Foto: Daniel Kudryavtsev
    UTTRYCK. Modet styr oss på olika sätt och kan vara ett uttryck för tidsanda, personlighet, identitet - eller för att visa den ställning vi har i samhället. Foto: Daniel Kudryavtsev
  • PÅVERKAT. Greta Thunberg har påverkat mode och design, gjort oss uppmärksamma på det slöseri vi står för, enligt Lotta Ahlvar. Foto: Niclas Fasth
    PÅVERKAT. Greta Thunberg har påverkat mode och design, gjort oss uppmärksamma på det slöseri vi står för, enligt Lotta Ahlvar. Foto: Niclas Fasth
  • INTRESSEN. Inom de här koderna, via signaler och markörer, kan man se vilka intressen folk har. Foto: Danill Kudryavtsev
    INTRESSEN. Inom de här koderna, via signaler och markörer, kan man se vilka intressen folk har. Foto: Danill Kudryavtsev
  • HJÄLP. Remake – en hjälporganisation som samlar in, återanvänder, säljer och syr nytt - av begagnade kläder. Foto: Danill Kudryavtsev
    HJÄLP. Remake – en hjälporganisation som samlar in, återanvänder, säljer och syr nytt - av begagnade kläder. Foto: Danill Kudryavtsev
  • UNIKT. Många väljer second hand eller vintage, för unika kombinationer och en egen look. Foto: Danill Kudryavtsev
    UNIKT. Många väljer second hand eller vintage, för unika kombinationer och en egen look. Foto: Danill Kudryavtsev

Olika samhällsgrupper har i alla tider använt kläder för att visa upp identitet och status. – Modet styr oss på olika sätt och kan vara ett uttryck för tidsanda, personlighet, identitet - eller för att visa den ställning vi har i samhället, säger Lotta Ahlvar, design- och modestrateg, tidigare vd Handarbetets vänner och Svenska Moderådet.

Hon är just nu på väg till Paris för att föreläsa om svenska trender på den stora inredningsmässan Maison&Objet, världens största i sitt slag.

– Det man kan se när det gäller mode är att det blivit modernt att klä sig individuellt, att man gör vad man vill och inte är en del av det etablerade samhället. Den egna starka identiteten är viktig, enligt Lotta Ahlvar.

Många väljer second hand eller vintage – för unika kombinationer och en egen look. Det är jättemycket färg, kanske rosa manchesterjeans och till det en grön stickad tröja – helt rätt i tiden. Perioden med väldigt mycket grått, svart, beige och dammigt rosa, är förbi. Färgerna är kvar, men inte längre så ”heta”, utan representerar välklädd, stil och sober elegans, signaler om försiktighet. Såsom Birkin style, extremt dyrt och bekvämt, god kvalité som håller väldigt länge - och för att visa att man inte tar så mycket plats.

Går att läsa av

Inom de här koderna, via signaler och markörer, går det att se vilka intressen folk har. Trenchcoat och ”den lilla svarta” kommer nog alltid att finnas kvar. Fast slips, vit skjorta och välskräddad kostym är det nog bara ämbetsmän och politiker som har. Slipsen håller på att försvinna, dock kvar hos sportjournalister och politiker – i kostymer som är alldeles för tajta.

– Mark Levengoods kläder på årets Kristallen galan är ett bra exempel på flamboyant - lite 1700-tal, lite Oscar Wilde, elegant och modigt, och noga uttänkt vilket uttryck han ville ge. Och till det en brosch, förklarar Lotta Ahlvar, aningen skämtsamt.

Jeans bär alla, t-shirt, sneakers (som kan kosta 6 000 kronor), eller japansk denim för flera tusen kronor. Det är mycket sportinfluenser. En välklädd man kan ha kavaj, sportig jacka, träningsleggings och shorts – kroppen är ett attribut och vadmusklerna särskilt viktiga att framhäva (dessutom svåra att träna upp). Smalhet associerar till högre status.

Väl medvetna

En grupp som är väl medvetna är tonåringarna, de köper vintage (väldigt hoppfullt) och sparar plastpåsen från Humana (för att visa att man är på). Jeansmärke och sneakers skvallrar om att man går i skola i staden eller lite mer utanför. Man tillhör olika grupper och härmar varandra. Ungdomarnas radar är inriktad på olika signaler. De sociala koderna är väldigt klara för initierade… rustika skor, ultratunna dunjackor, dyrbara jeepar - typiska attribut runt Stureplan, samt lager på lager.

Förr kunde man se vilket sammanhang folk kom ifrån. Numera är det svårare. Landsorten släpar efter, men till och med på mindre orter är tecknen diffusa.

– Vi konsumerar samma saker var vi än bor, samtidigt, handlar på Internet och hämtar ut varorna efter ett par dagar - vare sig vi lever i en storstad eller på en mindre ort. Känslan för trender kan vara något större i städerna som har ett större utbud av kläder, menar Lotta Ahlvar.

Att sticka och sy är hett, samt stickcaféer. Det spelar ingen roll var man kommer ifrån eller var man är, för överföring av kunskaper och umgänge över generationsgränserna.

Lotta Ahlvar ser bakåt och framåt och då är 1970-tal som gäller. Barbiefilmen är ett exempel på det, trender från amerikanska västkusten, rullskridskor...

Cirkulär design, återanvändning av material, är vi bara i början av.

– Greta Thunberg har påverkat mode och design, gjort oss uppmärksamma på det slöseri vi står för, enligt Lotta Ahlvar.

Många designers plockar upp det som händer i världen, speglar den sociala oron. Ett exempel är Stadsmissionens Remake koncept (aktuell på Paris fashion week), en hjälporganisation som samlar in, återanvänder, säljer och syr nytt - av begagnade kläder.

YLVA BERLIN/LTF

Artikeltaggar

Så här jobbar SKB med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.